استفاده از لوله گازی در صنعت/ انواع لوله های انتقال گاز 

یکی از موارد مهم در لوله کشی ساختمان ها، انتقال گاز است. اهمیت انتقال گاز در ساختمان ها به صورت اصولی، جهت ایجاد گرمایش یا پخت‌وپز را نباید نادیده گرفت. درصورت عدم توجه به این مساله خسارت های جبران ناپذیری به بار آورده می شود.

از همین جهت به منظور جلوگیری از وقوع حادثه، باید از لوله‌های گازی با دقت و ایمنی بیشتری استفاده شود. امروزه اغلب نمایندگی های فعال این محصول را به افراد عرضه می کنند. اما شناسایی نمونه مرغوب آن از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله به بررسی بهترین لوله برای گازکشی و انواع آن می پردازیم.

لوله گازی چیست؟

لوله گازی به لوله ای از جنس پلی اتیلن یا فولاد گفته می شود. هریک از این لوله‌ها، جهت انتقال گاز از محل پالایشگاه‌ها تا ایستگاه افت فشار گاز در ورودی شهرها کاربرد دارند. به علاوه، لوله گاز در “نیروگاه‌ها، ساختمان ها، پالایشگاه، صنایع پتروشیمی و سوله های صنعتی” استفاده می شود.

به علاوه، در لوله کشی سیستم هوای فشرده نیز این لوله ها مورد استفاده قرار می گیرند. در بخش توزیع، خطوط لوله گاز به دو دسته، لوله تغذیه و لوله شبکه توزیع تقسیم می شود. لوله های تغذیه گاز را از طریق ایستگاه های تقلیل فشار به داخل شهرها انتقال می دهند. پس از این مرحله، شبکه توزیع گاز طبیعی را در خطوط لوله شهری توزیع می کند.

انواع لوله انتقال گازی

لوله گازی انواع مختلفی داشته که API از پرفروش ترین آن ها و بهترین لوله برای گازکشی است. این لوله در شاخه های ۶ متری در بازار به فروش می رسد. به طور کلی، در پروژه های صنعتی انواع لوله انتقال گازی به دو نوع “توکار و روکار” تقسیم می شوند. در هر دو مدل طول شاخه ۶ متر بوده و کاربرد آن با توجه به محل استفاده متفاوت خواهد بود.

  • API: این لوله گاز، به جای لوله های بدون درز در لوله کشی توکار استفاده می شوند.
  • توکار: جهت انتقال گاز در صنعت به‌عنوان خط لوله گاز در مسافت‌های طولانی جهت انتقال گاز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • روکار: در ساختمان ها جهت انشعابات لوله گاز، از لوله گازی روکار استفاده می شود.

بهترین لوله گازی کدام است؟

انتخاب بهترین نوع لوله گازی به عوامل و مولفه های گسترده ای بستگی دارد. هر شخص باید با توجه به موقعیت، به لوله های خاصی را خریداری کند. در انتخاب بهترین لوله برای گازکشی، عوامل متعددی تاثیرگذار خواهند بود. در ادامه به بررسی این عوامل می پردازیم.

  • بررسی فشار گاز داخلی 

در پالایشگاه های گاز، فشار گاز مایع بیشتر از شبکه های گاز شهری است. هنگام انتقال گاز از پالایشگاه به شهر، فشار آن در نزدیکی شهر کم شده و به لوله گاز شهری انتقال می‌یابد. اغلب از لوله‌های فولادی یا کربن‌استیل جهت انتقال گاز پرفشار و از پلی‌اتیلن جهت انتقال گاز کم‌فشار استفاده می‌شود.

  • قطر لوله گازی 

از دیگر عوامل موثر در انتخاب بهترین لوله، قطر مورد نیاز است. لوله های گازی در تاسیسات و شبکه های گازرسانی شهری، عموما یک قطر مشابه دارند. در حالیکه در پالایشگاه یا کارخانه ها، لوله های گازی با قطرهای بزرگتر مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع جنس لوله گازی و مزیت استفاده از آن

جنس فولاد سیاه، از رایج ترین جنس های انواع لوله انتقال گازی است. اما جهت تولید لوله گاز فولادی، از مس و برنج نیز استفاده می شود. البته محل استفاده لوله گازی، جنس آن را تعیین می کند. زیرا در برخی مناطق استفاده از لوله گازی از جنس مس ممنوع اعلام شده است.

به همین دلیل پیش از انتخاب لوله گاز، ابتدا باید به منطقه خود توجه کنید. برای مثال، لوله های فولادی اغلب همراه با اتصالات آهنی منعطف هستند. نخستین لوله های گازی پر استفاده، لوله هایی از جنس پلی اتیلن بودند. این لوله ها از ابتدا برای گازرسانی منازل مورد استفاده قرار می گرفت. همزمان با پیشرفت مواد پلی  اتیلنی، بهره گیری از این جنس لوله ها گسترش پیدا کرد.

انتخاب بهترین نمونه لوله گاز، نسبت به “فشار گاز و اندازه آن” متفاوت خواهد بود. اما در خطوط اصلی انتقال گاز، لوله های فلزی کربن استیل مورد استفاده قرار می گیرد. به علاوه، در تقسیم گاز شهری، روستایی و غیره تجربه استفاده از لوله های پلی اتیلن مطلوب گزارش شده است.

در ایران، برای انشعابات خانگی از لوله های فولادی استفاده می شود. قیمت لوله گاز نیز به دلیل استفاده فراوان از آن مناسب است. از جمله مزیت استفاده از لوله گازی شامل موارد زیر می شود.

  • اتصال آسان
  • انعطاف پذیری
  • مقاومت در برابر خوردگی
  • طول عمر

موارد استفاده از لوله گازی

این لوله در مصارف متعدد مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله کاربردها و موارد استفاده از لوله گازی به شرح زیر است.

  • ساختمان های مسکونی و اداری
  • نیروگاه ها
  • پالایشگاه ها
  • کارخانه های پتروشیمی
  • سوله های صنعتی
  • سیستم هوای فشرده و هیدرولیک

ابعاد لوله گازی

ابعاد لوله گازی با توجه به موارد استفاده آن ها متغیر خواهد بود. انواع معمولی گرید لوله گازی، در سایزهای ۲/۱ الی ۶ اینچ و لوله های API از سایز ۲/۱ الی ۴ اینچ تولید و عرضه می شود. از همین جهت، خرید انواع لوله انتقال گازی با توجه به محل موردنظر صورت می گیرد.

جمع بندی نهایی

لوله گازی انواع مختلفی داشته و بهترین لوله برای گازکشی انواع مختلفی دارد. انواع لوله انتقال گازی جهت رساندن گاز به مراکز مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. قیمت لوله گاز نیز با توجه به مصارف مورد استفاده تقریبا مناسب است. تهران آهن، عرضه کننده انواع لوله انتقال گازی با توجه به نیاز مشتری است. درصورت تمایل با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

The post استفاده از لوله گازی در صنعت/ انواع لوله های انتقال گاز  appeared first on قیمت آهن | قیمت روز آهن آلات | فروش آهن آلات در تهران آهن.



from قیمت آهن | قیمت روز آهن آلات | فروش آهن آلات در تهران آهن https://ift.tt/3sZ9fSK
via IFTTT

نظرات

ارسال یک نظر

پست‌های معروف از این وبلاگ

فورجینگ جوش سر به سر میلگرد به طور کامل بشناسید

آهن گالوانیزه چیست؟

افزایش قیمت ورق آهن باز هم قربانی میگیرد!!